Als je eenmaal besloten hebt om voor jezelf te beginnen moet je het één en ander regelen. Nadat je een naam hebt bedacht en een rechtsvorm hebt gekozen registreer je jouw bedrijf in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Als je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel ontvang je meteen jouw KvK-nummer. De gegevens van je inschrijving worden automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst, je hoeft je daar dus niet apart aan te melden.

Kijk ook eens op de site van de KvK, daar staan veel handige tips voor startende ondernemers.

Als je je hebt ingeschreven bij de KvK krijg je 2 brieven van de Belastingdienst na twee tot vier weken. Hierin staat jouw BTW nummer en je BTW ID nummer.

Met het BTW nummer communiceer je met de Belastingdienst, je BTW ID nummer gebruik je wanneer je zaken doet buiten Nederland. In deze brief wordt je tevens verteld of je BTW plichtig bent en in welke periodes of tijdvakken je aangifte omzetbelasting moet doen. Daarnaast ontvang je brieven met je inloggegevens voor de site van de belastingdienst. Met deze inloggegevens kun je de aangifte omzetbelasting indienen, zorg dat je de gegevens binnen 30 dagen activeert.

Gefeliciteerd, je bent ZZP’er! En nu? Je hebt je ingeschreven bij de KvK maar hiermee ben je er nog niet, je moet namelijk ook een goede administratie opzetten:

  • Open een Moneybird account (met deze link krijg je 4 maanden gratis!);
  • Open een (zakelijke) rekening, zoals bijvoorbeeld KNAB. Wij raden je ten zeerste aan om je zakelijke uitgaven gescheiden te houden van privé uitgaven. Je kunt beter om de zoveel tijd een bedrag overmaken naar je privé rekening. Op deze manier houd je beter overzicht over je zakelijke uitgaven en aan het einde van het jaar is het gemakkelijker orde te scheppen;
  • Controleer of je een BTW nummer en inloggegevens hebt ontvangen van de belastingdienst zodat je aangifte omzetbelasting kunt doen;
  • En volg natuurlijk de training BoekhoudBooster, hiermee weet je zeker dat je alles wat bij het starten komt kijken weet.