De auto, de belastingdienst en de ondernemer…

Wanneer je de keuze hebt gemaakt om voor jezelf te beginnen herken je het vast wel, iedereen adviseert je om de auto op de zaak te zetten want ‘dat is lekker voordelig’. Heb je een oude auto en rijd je ook veel privé dat is dit misschien wel waar maar er zijn ook veel situaties denkbaar waarin andere oplossingen veel voordeliger zijn. In deze blog ga ik kort uitleggen hoe de autoregeling in elkaar steekt.

Het is goed om te weten dat je voor de BTW en voor de Inkomstenbelasting mag kiezen of je de auto zakelijk of privé inzet. Deze keuze maak je bij de start van je bedrijf. De belastingdienst verlangt alleen wel, zoals dat zo mooi heet, een ‘bestendige lijn’. Dit betekent gewoon dat je niet meer mag veranderen van keuze totdat je een andere auto koopt, denk dus goed na hoelang je de auto wilt houden!  Let wel; je hoeft niet dezelfde keuze te maken voor de BTW en de Inkomstenbelasting.

BTW

  • Zakelijk

Maak je de auto zakelijk voor de BTW dan hoef je geen kilometerregistratie bij te houden en kun je gedurende het gehele jaar alle BTW terugvragen voor benzine, onderhoud etc. Je moet dan wel aan het einde van het jaar een correctie uitvoeren op deze kosten van 1,5% of 2,7% (afhankelijk van de auto) op de cataloguswaarde van de auto. (dus houd ze bij!)

  •  Privé met kilometerregistratie

Houd je de auto privé met een kilometerregistratie? Dan mag je aan het einde van het jaar naar rato alle betaalde BTW (benzine, onderhoud etc.) alsnog terugvragen voor het percentage dat je de auto zakelijk hebt ingezet. Bewaar dus je benzinebonnen, onderhoudsfacturen etc.

  • Privé zonder kilometerregistratie

Houd je geen kilometerregistratie bij? Dan kun je voor de BTW niks met de auto en maak je als privé persoon de kosten voor je auto.


Inkomstenbelasting

  • Privé

Als je de auto privé wilt houden dan gebeurt er het volgende;

  1. De auto komt niet op je balans tevoorschijn. Het is dan geen deel van je ondernemersvermogen en dus betaal je er geen Inkomstenbelasting over aan het einde van het jaar.
  2. Je mag € 0,19 cent per kilometer in rekening brengen die ten laste komt van je winst. Uiteindelijk krijg je hierdoor een lagere winst en daardoor betaal je minder Inkomstenbelasting.
  3. Alle kosten die je hebt gemaakt (benzine, onderhoud, etc.) mag je niet ten laste brengen van je winst.
  • Zakelijk

Wil je de auto zakelijk in zetten dan is het van belang om te weten of je meer of minder dan 500 kilometer privé rijdt met de auto.

Rijd je meer dan 500 kilometer privé op jaarbasis dan zijn dit de gevolgen voor je auto:

  1. De auto komt op je balans te staan; het is dan deel van je ondernemersvermogen en je betaalt dus uiteindelijk aan het einde van het jaar hierover ook Inkomstenbelasting.
  2. Je mag alle gemaakte kosten ten laste brengen van je winst waardoor je dus uiteindelijk minder Inkomstenbelasting hoef te betalen.
  3. Omdat je alle kosten in mindering mag brengen stelt de belastingdienst daar tegenover dat je ook een bepaald bedrag moet optellen bij je Inkomstenbelasting om het zo eerlijker te maken. En juist hier wordt het interessant want voor deze bijtelling heeft de belastingdienst meerdere opties. Het is dus heel goed om te kijken naar de auto waar je nu mee rijdt, wanneer deze 15 jaar oud wordt en hoeveel je er privé mee rijdt.

De keuzes voor de bijtelling zijn als volgt:

  1. 25% van de cataloguswaarde
  2. Verlaagd % van de cataloguswaarde (afhankelijk van hoe schoon je auto is)
  3. 35% van de dagwaarde (voor auto’s die 15 jaar of ouder zijn)

Rijd je minder dan 500 kilometer privé op jaarbasis dan hoef je geen bijtelling te doen, het is dan wel belangrijk dat je met een kilometerregistratie kunt aantonen dat je ook daadwerkelijk alleen zakelijk met de auto hebt gereden. Doe dit dus niet alleen digitaal maar houd dit ook bij in een agenda. Dit komt de eventuele bewijslast bij controle ten goede (immers, de computer is gewillig).

Praktijkvoorbeeld

Een denkbare situatie is dat je auto nu 13 jaar oud is maar nog prima functioneert. Wat kun je dan doen?

  • Je houdt een sluitende kilometerregistratie bij.
  • Je mag dan aan het einde van jaar de BTW terugvragen van het percentage dat je zakelijk hebt gereden over alle kosten die je hebt gemaakt.
  • Voor de Inkomstenbelasting zet je de auto zakelijk in, je betaalt dan de eerste 2 jaar meer Inkomstenbelasting maar omdat je ook gebruik kan maken van de Startersregeling valt de ‘schade’ nog mee.
  • Vanaf het moment dat je auto dan 15 jaar is mag je overstappen van het 25% cataloguswaarde tarief naar de 25% dagwaarde tarief. Je hebt dan misschien nog een keer een Startersaftrek ‘over’ en hierdoor kom je onderaan de streep voordeliger uit.

Wil je precies weten hoe de regelingen voor jou het beste werken? Kijk dan echt verder dan alleen je zakelijke inzet van je auto, kijk ook naar je privé kilometers, de leeftijd van je auto, de verwachting van de inzet van je auto voor de komende jaren (denk aan een grotere auto) en vooral ook aan de tijd die je eraan kwijt wilt zijn met het maken van een kilometerregistratie.

Ik hoop je hiermee een beetje basis informatie te hebben gegeven over de autoregeling die de belastingdienst heeft Heb je vragen stel ze gerust via suzan@zz-perfect.nl.

NB: in deze blog heb ik de optie voor een bestelauto niet meegenomen, heb je hier interesse in neem dan vrijblijvend eens contact met ons op, we leggen je dit graag verder uit.